In toate timpurile si la toate civilizatiile, scoala, educatia si invatatura au constituit si constituie obiect de pretuire, de mandrie si de cercetare. Este un adevar istoric, obiectiv care infatiseaza, in semnificatia si dimensiunea ei, evolutia unei institutii de invatamant si educatie, ca parte integranta a dezvoltarii economico-sociale marcandu-si principalele perioade ale evolutiei. In anul 1777 ia fiinta la Nasaud Scoala Normala sau Norma scoala in care "instructia" se facea in limba germana. Devenita apoi Scoala Normala Superioara-cea mai importanta institutie de invatamant din districtul Nasaudului - scoala avea ca obiectiv educatia militara a tinerilor. In anul 1859 se infiinteaza Preparandia. Avea durata studiilor de doi ani si o perioada de specializare. Organizatorul Preparandiei a fost ilustrul pedagog nasaudean Vasile Petri, absolvent al Scolii Pedagogice Superioare din Praga. Vasile Petri elaboreaza cursuri de pedagogie, psihologie, didactica si editeaza reviste de specialitate, precum si manuale scolare. Se propun metode de activizare a elevilor, fara a recurge la pedepse ori la "vorbe de ocara". Dupa zece ani de activitate, in 1869, Preparandia a fost mutata la Gherla spre indignarea intregului tinut al Nasaudului.
Lupta sustinuta a unor intelectuali nasaudeni va avea ca rezultat infiintarea Scolii Normale de Invatatori, dar peste mai bine de cinci decenii, in anul 1923. Aceasta institutie va functiona in actuala cladire a Colegiului National "George Cosbuc". Din 1924 Scoala Normala de Invatatori va cunoaste o perioada de prodigioasa activitate sub conducerea stralucitului profesor Sandu Manoliu. In timpul sau unitatea avea o ferma de 102 iugare teren arabil, livada, macelarie, uzina electrica ce asigura iluminatul scolii si a unei parti din oras. In anul scolar 1929-1930 scoala se va muta in localul nou, realizat din fondurile graniceresti, actualul local al Scolii Gimnaziale "Mihai Eminescu" Nasaud.
Perioada ocupatiei horthyste (1940-1944) a cauzat incetarea activitatii Scolii Normale. Ea a fost redeschisa in anul 1945. Primul director dupa al doilea razboi mondial a fost ilustrul dascal de limba romana si publicistul Octavian Ruleanu. Din anul 1948 unitatea se va numi Scoala Pedagogica Mixta si avea 13 clase si 6 cercuri (pedagogic, plastic, literar, stiintific, muzical, polisportiv). Incepand cu anul 1968 unitatea va purta numele Liceul Pedagogic Nasaud. Pe langa pregatirea invatatorilor scoala va desfasura diverse activitati privind dezvoltarea integrala a personalitatii. In anul 1983 dupa o incercare aproape reusita de mutare la Targu-Mures liceul devine profil pedagogic in cadrul Liceului "George Cosbuc" din Nasaud. Este un profil de elita alaturi de celelalte profiluri, sporind faima de care s-a bucurat si se bucura aceasta institutie scolara.
In anul 1996 o clasa a profilului pedagogic este mutata la Colegiul National "Andrei Muresanu" din Bistrita cealalta ramanand la Colegiul National "George Cosbuc" Nasaud. Privita initial ca o mutare alimentata de orgolii, in timp, s-a dovedit ca a avut efecte benefice asupra invatamantului pedagogic din judet prin competitia prolifica intre cele doua institutii de invatamant Anul 2006-2007 a fost anul in care dupa 230 de ani de traditii si rezultate, filiera vocationala cu specializarile adecvate profilului a fost scoasa din planul de scolarizare, in ciuda tuturor rezultatelor obtinute. Calificarea profesionala (educatoare-invatatori) prin licee, filiera vocationala (profil pedagogic) si unitatile de competenta dobandite in urma acesteia, nu pot fi puse in balanta cu pregatirea realizata in colegii si facultati. Reducerea semnificativa a numarului de specializari, mai ales a celor care sunt suprapuse si integrarea reala in procesul Bologna au fost prioritati, dar nu punand sub tacere cea fost mai bun in sistemul de invatamant din Romania - "Liceul pedagogic". Formarea competentelor specifice profesiei de educator trebuie sa inceapa cu pregatirea practica de specialitate inca din liceu - ciclul inferior si sa continue mai tarziu in invatamantul superior prin diferitele sale forme.
Pe langa componenta cantitativa (majoritatea invatatorilor si educatoarelor din judet fiind formati aici la Nasaud) dovada calitatii formarii initiale furnizate sunt rezultatele obtinute de-a lungul anilor de catre elevii si absolventii liceului pedagogic. Facand referire doar la rezultatele din ultimii 15 ani, unul dintre indicatorii calitativi il constituie si rezultatele obtinute la fazele nationale ale Olimpiadei de Pedagogie - Psihologie. Ne-am obisnuit de cativa ani buni incoace ca elevii profilului pedagogic din aceasta citadela culturala sa poarte stindardul invatamantului pedagogic in tara, prin nenumaratele premii si mentiuni obtinute la olimpiadele scolare. Intr-o ierarhie pe judete, in acesti ultimi 15 ani liceul din Nasaud s-a clasat:
- de 4 ori pe locul I (1998-1999, 2000-2001, 2003-2004, 2005-2006);- de 2 ori pe locul II ( 1999-2000, 2006-2007);
- de 3 ori pe locul III (2002-2003, 2004-2005, 2008-2009).
Emulatia creata in cadrul lotului olimpic, spiritul de competitie, seriozitatea, motivatia intrinseca si buna dispozitie a pedagogistelor noastre au creat o nota distincta si in anul scolar 2012-2013 cand elevii profilului pedagogic a Colegiului National George Cosbuc au obtinut un premiu II, un premiu III si o mentiune.
Rezultate frumoase realizate in catedra de pedagogie - psihologie, constituita in acesti ultimi ani de un colectiv adevarat dedicat pregatirii psihopedagogice a viitorilor dascali, colectiv format din profesorii: Maria Ursu, Cristina Pavelea, Mariana Otilia Duca si Tudor Daniel Pavelea.
De-a lungul anilor s-a demonstrat ca invatamantul pedagogic nasaudean a avut si are elevi valorosi, dascali remarcabili, iar acest segment - invatamantul pedagogic - chiar daca inca mai trece printr-un moment de "criza", "de reformare", a fost si va ramane un etalon al sistemului de invatamant romanesc.
prof. dr. Tudor Daniel PAVELEA,
inspector ISJ Bistrita-Nasaud